Tuesday, February 3, 2015

Me And My Versys Ride To Thailand

My lovely Sony Action Cam.

My Run this time with Versys .What can I say Fantastic bike for touring first time long journey from Putrajaya to Koh Samui ...I still can ride without feeling the stress on my body because of the Touring Bike has been create for the purpose long journey for riders.I am so happy to own this bike...  :)

Putrajaya to Koh Samui..Jauh gak tu...  T_T

From KL to Bukit Kayu Hitam -Distance 450 KM

Setelah meredah 400 km ...saya tiba di bumi kenari pemandangan kiri kanan highway dengan paddy field yang indah...Syok naik Versys ni die tinggi...nampak la macam macam..hehe....santai...rilek ja...dulu kalau moto tunduk sampai sini dah longlai dah hehe...nek touring bike syiok..woooooo.....

Tiba di Aman Park Jitra dalam pukul 8 pagi.Ramai orang jogging pagi di sini bestnyer.

Assalammualaikum semua...kita berjumpa lagi...kali ni sky ride to Thailand dengan Cik Versys .Dari Putrajaya saya bertolak khamis malam jumaat pada pukul 3 am.Perjalanan begitu lancar cuaca yang baik .Tiba di Changlun untuk tukar thailand bath ,insuran dan white card pada pukul 8.30 am.Macam biasa check in ke Sadao Border sibuk hehe beratur.....Thailand ni kalau Malaysia public holiday ja penuh orang malaysia masuk.Tapi memang best la pegi thailand kih kih kih...

Sementara menunggu kawan ..biasa la saya keluar lambat skit hehe..tapi sampai awal lak...Saya bertemu dengan Abang Eid dan juga riders dari Indonesia. yang kebetulan mahu ride ke Thailand.Kelihatan sebiji Yamaha FZ baru cantik ditambah dengan sidebox E22 sedap....nye..buat.. pergi ride jauh camni.Kalau dok kedah sedap le bleh pgi Thailand atas sikit hehe...bleh minum petang di danok hehe.

Ni ha bike from Indonesia...Honda Tiger from Indonesia.Unfortunately this bike is not available in Malaysia.Dapat dok pn ok la lepas gian ..

Inilah dia bikers from Indonesia. Seronoknya dapat ride jauh jauh ...inshaallah satu hari nanti jika berkesempatan saya pun nak ride jauh jauh gak.Doakan dia semoga selamat pergi dan pulang.

Selepas urusan cop passport malaysia dan siam selesai kami pun masuk ke Dannok Thailand.Gambar di hadapan Oliver Plaza di Dannok.

Perjalanan di teruskan ke Koh Samui...Dalam perjalanan kami singgah makan di sekitar Songkhla berdekatan dengan jalan besar sahaja kerana kami sudah lewat.Dalam perjalanan Sebelum sampai Nakhon Si Tammarat kami dapat melihat Kincir Angin.Jauh nya dang nak tengok kincir angin hehe.

nampak tak die tengah pusing pusing.Kalau tak nampak nanti kita ride masuk dalam tu plak hehe

Welcome to Nakhon Si Thammarat.

Berhenti di Nakhon Si Tammarat..berehat sebentar.Minum dan tengok handphone hehe..tgk map..GPS x bawak plak.Biarpun dari malam tadi ride... motor touring ni tak memberi stress sebab  position ride dia memang best la rilek ja..

Akhirnya sampai kami ke Seatran Ferry .Ferry ke Koh Samui Island cost with motorbike is 230 Bath.Perjalanan ke pulau Koh Samui dalam 1 jam setengah .

X mengelongsor beb hehe...

On the ferry kat atas sekali ,kena angin sepoi sepoi.On the way to Koh Samui Island. 1 jam setengah dok atas ferry ...tidoq la beb ....

Syahdu mata memandang...while on ferry to koh samui island..

Teringat sapa le tu hehe..seronok nye bila dapat mai ke sini lagi.

@ Fisherman's Village koh samui .My morning glory in koh samui

no caption

Alien vs Predator vs Versys hehehe

Sarapan pagi disini saya suka makan mehoon sup kat sini sedap.Lepas makan kami round round pulau koh samui.Sorry pic tadak haha..ni alasan nak kena mai lagi ..video aje ade skit.Lain kali datang nak kena bawak camera mount on the bike senang skit nak shoot.

Balik Songkhla ikut Raja Ferry Port

Saya ke Songkhla pulak nak tengok Bike Week. Saya mengikuti port Raja Ferry Port kali ni .Port lama ni rasanya

My Cik V park depan skali.Pick Up sebelah kiri itu dipandu oleh lady from Germany diorang pergi cycling .Dalam perjalanan ke Songkhla perjalanan smooth dan santai. Cuaca yang baik.

Saya tiba di  Bike Week Songkhla dalam pukul 7.30 pm waktu malaysia.Ramai orang dan juga bunyi bingit motosikal ditambah pula angin  dari pantai Samila Beach perghhh...

GTR 1400cc ..tu..

Deruman Ducati dengan dry clutch nyer..perghh...gegar..beb

Amacam ade branni ride tak nak ride

Norton Bike

Moto perang ni.Lepas bike week apa lagi cari tomyam..mcm biasa pekena tom yam dekat are sini jugak..Sedap .....Lepas tu saya pun ke Hatyai pada malam untuk cari tempat tidur...cam biasa le kalau bike week hotel penuh...dan akhirnya dapat jugak hotel...dan ...zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....Esok nya kita ke Pattani...rindu dah nak mai sini...dah lama tak mai..Saya mengikuti jalan dari Hatyai..laluan dekat dengan pantai...adoi..syahdu..nye...

Peragut spot....ish ish....eh ...Lembu meragut rumput hehe

Pagi pagi lagi saya siap2 nak ke bumi Pattani .Dari hatyai ke pattani laluan yang indah hutan hijau -sawah padi dan juga laluan tepi pantai........Dan.....akhirnya   Welcome to Pattani Thailand yeayyyyy...

Kali ke 3 saya ke sini .Seronok tak terkata

Jom masuk ke dalam Sejadah di dalam masjid Kerisik Pattani

Suasana ceiling

Suasana kat dalam masjid kerisik

Di masjid Kerisik Pattani. Saya bergambar kenangan ride kali ini bersama new bride in Pattani. Congrats to both of them semoga bahagia dan kekal hingga ke akhir hayat.Cantik kan...seronok ride kali ni..hehe. Semasa perjalanan ke Narathiwat saya singgah bandar kecil untuk makan tengahari.Dan kemudian meneruskan perjalanan ke Narathiwat dan Sg Golok.

Saya singgah makan disini pekan yang bernama Tonsai atau dalam bahasa malaysia Pohon Jerai .Pakcik yang dalam gambar tu ade kedai Tom Yam di Kuala Lumpur dan juga pernah tinggal di KL dalam 20 tahun.Sekarang kedainya di jaga oleh anaknya. Nanti saya contact kenalan yang saya baru dapat disini di mana kedai nya.Rakan baru saya disini bernama Mi .Ada no telephone nya saya save.Mana tahu nanti satu hari nanti kesini lagi boleh singgah.Pakcik tu sangat ramah datang bersembang dengan saya dan juga owner kedai.Saya makan nasi kerabu disini sedap juga rasanya.

Semasa hendak meneruskan perjalanan tuan punya kedai bernama Tok Imar bersalaman dengan saya dan memberitahu jika datang lagi singgah lah kesini. Inshaallah saya akan datang lagi kesini.Saya suka ke Pattani dan juga daerah sekitar nya iaitu Nara dan Yala.

Candid skit ..penulis melintasi Narathiwat

Ambo dah di Golok ..Jom kite masuk Kelate.Kalau kt belakang tu perkataan siam dia panggil Sg Kolok.

Checking Malaysia Rantau Panjang Kelate...lamo kawe x gi sini..hehe

Di puncak Banjaran Titiwangsa...syiook..kena teh best kat sini boh...hehe..Awan nano takde ye dh petang dh time ni..

Di Royal Belum Forest atau Hutan Belum di Tasik Temenggor Perak..Lepas tu saya meneruskan perjalan dengan pemandangan hijau bukit bukau laluan ke Kupang ...cantiknya...Saya tiba di Dannok pada malam dan lepak hotel biasa ...

Pagi berikutnya...masa pekena nasi lemak ...ternampak plak kawan kawan ...tu la pantang lepak dannok mesti jumpa ..hehe..Balik ke KL saya pun Tag sekali ..ride macam biasa santai saja  Sebelum tu kita round dannok dulu...haaa..ni la market kat Danok.

Shopping di dannok..saya shopping mata jer tengok tengok ...jer..

Shopping mata beb hehe

kedai buat no plate siam hehe.Nak park moto sini jaga jaga banyak dawai takut kena tayar bocor pulak.

On the way back to KL singgah dulu di Perlis rumah bro Razmin.Terima kasih ....kerana menyediakan makan tengah hari...sedapppp nyer..ade yang kena 4 pinggan..senak perut...

Sedap beb licin ade .

Abang Achit ..penghulu dannok..hehe .Kalau singgah je mesti jumpa haha.Ride dgn bro Achit ni memang best. Tengok la sampai sangkut sangkut dia shopping ni baru ride hehe.

At Bukit Merah RnR .Wa kena mee kari sedap beb.Lain kali kena singgah lagi le cmni.

Sedap beb...cenggini..

Gambar ni snap guna Sony Cam HDR AS 100V 13.5 pixel...amacam ok x.